un lloc de cultura peculiar

‘Imitació del foc’ sense passar per Google

‘Imitació del foc’ sense passar per Google

 

Un espectacle cent per cent mallorquí que, mitjançant la paraula, la dansa i la música, homenatja Rosselló-Pòrcel apel·lant al sentit i les emocions de la seva poesia, i no amb un repàs superficial a la seva breu biografia tal i com un senzill tallar-desar de la Viquipèdia podria proporcionar.

Bartomeu Rosselló-Porcel és un dels poetes més importants del segle XX en llengua catalana, i la celebració del primer centenari de la seva mort és una magnífica oportunitat per recuperar la seva obra, intensa i rica, però no gaire extensa, ja que va morir molt jove, a l’edat de 25 anys, malalt de tuberculosi. Una tasca de reivindicació que, curiosament i arran de l’efemèride, s’està enfocant més des de la dramàtica perspectiva biogràfica que no des de la poètica. Un fet que ara volen contrarestar des de Mallorca un grup d’artistes, reunits en forma de cooperativa creativa, apel·lant a l’essència de la seva poesia, a les emocions que traspuaven els versos, als sentits que les paraules acaronaven o sacsejaven, i a l’impacte que tingueren en els autors joves d’aquella generació i en les que estaven per arribar. En suma, volen posar l’accent sobre l’obra, que sembla la gran oblidada quan aquests dies es rememora la figura de l’autor tant als mitjans de comunicació com a les representacions artístiques que el recorden.

El projecte sorgí de la confluència d’una sensibilitat creativa compartida i d’uns interessos culturals i artístics, molt eclèctics però emparentats, d’un grup de creadors de diferents disciplines i atrets per igual per l’obra de Rosselló-Pòrcel, el qual consideren que segueix essent un gran desconegut a la seva terra.

Pep Ramon Cerdà, director teatral i dramaturg; Mar Pla, dramaturga; Jaume Manresa, filòleg especialista en el poeta i músic, membre del grup Antònia Font; Miquel Àngel Torrens, actor, i Aina Pascual, ballarina; són els responsables d’aquesta iniciativa col·lectiva, que ha anat creixen assaig rere assaig amb el fil conductor de la poesia.

“Es tracta d’un muntatge que combina la veu i la música amb la dansa contemporània en un format molt reduït per intentar traduir al llenguatge escènic contemporani les imatges (que van del simbolisme al surrealisme passant pel neopopularisme) d’un dels grans poetes catalans del segle XX”. Així ho explica el portaveu d’aquest grup, Pep Ramon Cerdà, qui assegura voler arribar “al públic verge en la obra del poeta mitjançant la bellesa de la lletra, la dansa i la música, i evitant la informació biogràfica o intel·lectual que, tanmateix, tothom pot trobar a Google”.

 

 

“Rosselló-Pòrcel – continua explicant Cerdà – fou un autor en continua evolució que begué de moltes fonts i rebé moltes influències, per la qual cosa és perfectament adient fer-li un homenatge multidisciplinar a la seva obra, que d’alguna manera també ho era en la gran varietat d’estils i en la modernitat de les seves formes”.

No és la primera vegada que Cerdà experimenta teatralment amb la poesia. Fa més d’una dècada posà en escena El poema de la rosa als llavis de Salvat Papasseit amb un actor i un muntatge videogràfic. Posteriorment feu el mateix amb els versos de Martí Pol a Estimada Marta. Aquesta vegada amb una cantant (Adela Peralta) i un Disjòquei (Joan Vich). I ara, per tal de no repetir-se i continuar amb la enriquidora fusió disciplinar, són la dansa i la paraula les que conviuran per retre homenatge al poeta amb Imitació al foc, que pren el nom del seu poemari més característic.

L’únic text seran els versos de l’autor, guiats per un senzill fil conductor que seguirà les passes de dos personatges que comparteixen un espai. Potser un habitatge. Un d’ells lligat a la paraula. L’altra (ella) a la dansa. Dos llenguatges diferents però relacionats, enfrontats i a l’hora complementaris, fins assolir una simbiosi creativa perfecta que transmeti la bellesa i les emocions de la poesia sense la necessitat de cap més explicació.

La música de Jaume Manresa serà la base sobre la qual la veu de Miquel À. Torrens i el moviment d’Aina Pascual recrearan en viu la desbordant creativitat del poeta mallorquí.

El muntatge es un projecte que ve d’enfora. De fet, ens explica el seu director, “el voliem enllestir l’any passat i que rodés tot el 2013, any del centenari, però ens quedarem sense ajudes. Totes les subvencions i promeses de col·laboració institucional s’anaren en orris i tot es paralitzà”. No ha estat fins ara, ben entrat l’any, que l’Institut d’Estudis Baleàrics s’interessà en dur l’espectacle a Madrid (Casa del Lector. Matadero Centro de creación contemporánea, dia 5 d’octubre) i a l’Institut Cervantes de Frankfurt (dia 10 d’octubre), la qual cosa animà els creadors a tirar cap endavant, sense més inversió que la seva feina i en format cooperativa.

Fins al moment tenen fixada la data d’estrena per al 14 de setembre a la Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem, i després de les funcions esmentades, representaran l’obra al Teatre Principal de Palma els dies 23, 24 i 30 de novembre i 1 de desembre. A falta de concretar algunes altres cites a la Casa Museu Blai Bonet de Santanyí, i esperar la demanda dels centres docents mitjançant el programa Viu la Cultura, del qual formarà part el muntatge.

 

 

deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.

Posa-li estrelletes


Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies