un lloc de cultura peculiar

El Teatre Principal estrenarà Els ulls dels altres en lectura dramatitzada

El Teatre Principal estrenarà Els ulls dels altres en lectura dramatitzada

L’obra de Sadurní Vergés guanyà el I Premi Mallorca de Dramatúrgia. Sis actors mallorquins estaran dirigit per Alícia Gorina. Es presenta el dissabte 9 de febrer a la Sala Petita a les 20 hores. 

L’obra teatral Els ulls dels altres, original de Sadurní Vergés i guanyadora del I Premi Mallorca de Dramatúrgia 2018, s’estrenarà en lectura dramatitzada el proper dissabte 9 de febrer a la Sala Petita.

Dirigida per Alícia Gorina, Els ulls dels altres tindrà el seu primer contacte amb el públic de la mà dels intèrprets Marc Joy, Mariantònia Salas, Júlia Truyol, Gypsy Nel·lo, Carlos Llecha i Joan M. Pascual.

Al mateix temps, el Teatre Principal de Palma també presenta l’edició del text en un llibre editat per Documenta Balear i en el qual també s’hi han afegit les il·lustracions realitzades per l’autor de còmic Juan Lassale “Ata”, gràcies a un acord de col·laboració amb el Clúster de Còmic i Nous Media de Mallorca.

En la presentació del muntatge, Francesc Miralles, vicepresident primer i conseller de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca, ha valorat que el I Premi de Dramatúrgia “no sols tengui una dotació econòmica, sinó que també des del Teatre Principal s’acompanyi l’autor amb l’edició del llibre i una lectura dramatitzada. Tant de bo en el futur poguem tancar el cercle amb la producció de l’obra escenificada i amb una gira pels teatres municipals de Mallorca”.

Caràcter innovador de l’obra

Carlos Forteza, director del Teatre Principal, ha destacat d’Els ulls dels altres “la qualitat i el rigor del text, la solidesa de la construcció, el caràcter innovador de l’obra, la coherència entre les intencions implícites que revela el text i els resultats que aconsegueix”. Forteza també s’ha referit al repte que suposa posar en escena un text que es distingeix per “la llibertat que dona a l’hora de construir escenes en lloc de que estigui tot definit en la mateixa dramatúrgia”. Tot plegat suposa obrir un nou camí al fet escènic, una línia de feina “molt adient per la línia de creació i risc que hem volgut seguir a la Sala Petita al llarg del nostre projecte”.

I és que Els ulls dels altres, surt del solc de les dramatúrgies convencionals i permet una ampla llibertat de creació. De fet, els personatges no estan definits sinó que es van construint a mesura que avança l’obra, el que fa més complexa la feina de la direcció i dels intèrprets a la vegada que fa guanyar interès i explora nous camis en la dramatúrgia.

Text poc convencional

Per a l’autor, Sadurní Vergés, aquest és un dels principals valors del seu text i assegura que quan es va presentar el certamen “no tenia moltes esperances de guanyar per això agraesc tant al jurat com al Teatre Principal haver apostat per un text molt poc convencional”.

“Els personatges van evolucionant al llarg de la trama i van passant per molts de registres, des del monòleg al diàleg, l’humor o la tragèdia”, continua Vergés que assegura “tenir moltes ganes de veure la bogeria que ha estat muntant Alícia Gorina”.

Sadurní Vergés es va graduar en Art Dramàtic en l’especialitat de Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona. És llicenciat en Traducció i Interpretació Anglesa i posseeix estudis de gestió cultural i literatura. S’ha format en dramatúrgia i direcció d’escena de la mà de dramaturgs com Victòria Szpunberg, Pere Riera, Marc Rosich i Carles Batlle i directors com Magda Puyo, Roberto Romei i Carlota Subirós. També ha realitzat cursos de dramatúrgia amb Paco Zarzoso.

L’any 2016 va dirigir un grup d’actors lituans en l’espectacle de creació Identity or Death?, que es va presentar a Itàlia i Lituània en el marc del Kilowatt Festival. Ha dirigit un text d’Angelica Liddell, La falsa suïcida, que va estar present en la temporada del Teatre La Vilella de Barcelona. Ha adaptat per a l’escena contes de Raymond Carver i ha escrit i dirigit textos propis com Rosa mutabilis, present en diferents poblacions catalanes l’any 2017. De la mateixa manera, ha dut a terme la tasca de dramaturg en diversos espectacles de dansa contemporània, entre els quals destaca Lelek, que es va poder veure a Barcelona i Vic la temporada passada.

La directora de l’obra, Alícia Gorina, es va enamorar del text “tan bon punt que el vaig llegir i vaig acceptar la direcció malgrat que el moment professional no m’ho permetia”. Alícia Gorina ha posat l’accent en la feina dels actors i actrius, seleccionats mitjançant un càsting obert, i als quals “he exigit molt”.

La feina de creació dels actors “va començar amb un treball de cos, quasi de dansa contemporània, un treball molt poc habitual per començar a treballar una lectura dramatitzada però que és l’obra parla d’això, del cos, dels ulls, de la mirada, de la visió, els primer dels sentits humans”.

Els ulls dels altres parla de la condició humana, del cos humà “i de que som animals, però també de que som persones interrelacionades. I es tracta de trobar un equilibri entre aquests dos pols”, insisteix Gorina, que assegura sentir-se cada vegada més còmoda “amb aquests tipus de dramatúrgia i no tant amb aquells que venen dirigits pel text”.

Llicenciada en Dramatúrgia i Direcció per l’Institut del Teatre de Barcelona (premi extraordinari 2008) i graduada en interpretació, veu i cos pel Col·legi de Teatre de Barcelona, Alícia Gorina ha cursat el Postgrau de Teatre i Eduació a l’Institut del Teatre (2013-2015). També ha rebut formació de dramatúrgia a l’Obrador de la Sala Beckett amb Paco Zarzoso, Enzo Cormann i David Lescot i de direcció a la Biennale de Teatre de Venècia amb Romeo Castellucci.

Entre els anys 2005 i 2018, Gorina ha dirigit nombrosos espectacles teatrals, entre els quals destaquen Topographies of Paradies de Madame Nielsen (Teatre Dramaten de Suècia, 2018); Blasted de Sarah Kane (Festival Temporada Alta 2017 i Teatre Nacional de Catalunya 2018), que ha estat nominat els Premis Butaca com a millor espectacle, direcció i actor; Déu és Bellesa de Paavo Rintala i Kristian Smeds (Teatre Maldà 2017): Watching Peeping Tom d’Alícia Gorina (Festival Temporada Alta 2014, La Seca Espai Brossa 2016) que ha estat nominat a millor espectacle de petit format als Premis Butaca 2016, entre molts d’altres.

 

deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Posa-li estrelletes


Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR